Elementy obligacji w świetle ustawy o obligacjach

Ustawa z dn. 29 czerwca 1995 roku o obligacjach określa zasady emisji obligacji, ich nabywania oraz wykupu.

Obligacje emitować mogą:

– gminy, związki międzygminne oraz miasto stołeczne Warszawa,

– podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą, posiadające osobowość prawną,

– inne podmioty, które posiadają osobowość prawną i upoważnione są do emisji obligacji na podstawie innych ustaw.

Banki natomiast emitują obligacje na zasadach określonych w ustawie z dn. 31 stycznia 1989 r. – Prawo bankowe.

Przepisy omawianej ustawy nie obejmują obligacji emitowanych przez Narodowy Bank Polski oraz Skarb Państwa.

Obligacja powinna zawierać przede wszystkim:

– nazwę i siedzibę emitenta wraz z miejscem i numerem wpisu do właściwego rejestru,

– podstawę prawną emisji,

– cel wyemitowania emisji oraz jej nazwę,

– wartość nominalną, numer kolejny obligacji i serię,

– w przypadku obligacji imiennej – oznaczenie obligatariusza,

– datę, od jakiej nalicza się oprocentowanie, wysokość oprocentowania oraz terminy jego wpłaty,

– zakres i formę zabezpieczenia,

– zasady i wysokość udzielania gwarancji,

– datę i miejsce wystawienia obligacji oraz datę jej nabycia,

– podpisy osób, które uprawnione są do zaciągania zobowiązań w imieniu emitenta.